Systemy lojalnościowe

Czym są systemy lojalnościowe i czy warto w nie inwestować?

Różnego rodzaju programy lojalnościowe z roku na rok zyskują na popularności w większości branży. Trudno dziś znaleźć gałąź gospodarki w której nie funkcjonowałby jakiś system lojalnościowy. Te popularne narzędzia marketingowe funkcjonują dziś zarówno w sektorze usługowym, jak i wytwórczym. Programy lojalnościowe i motywacyjne przynoszą korzyści zarówno podmiotom je wprowadzającym, jak i ich odbiorcom.

systemy lojalnościowe

Systemy lojalnościowe: wielowymiarowe korzyści

 

Do głównych korzyści programów lojalnościowych należy zaliczyć między innymi pogłębienie relacji z dotychczasowymi klientami, zwiększenie grona stałych klientów czy też budowę pozycji marki na rynku. To wszystko z kolei przekłada się na wzrost zysków przedsiębiorstwa. Kolejnym istotnym atutem z punktu widzenia podmiotu wprowadzającego program lojalnościowy jest fakt, iż taki narzędzie to stanowi niezwykle bogatą bazę wiedzy na temat klientów oraz ich zachowań. Jednym z przykładów może być gromadzenie danych na temat częstotliwości zakupów produktów, które zostały ujęte w konkretnym programie lojalnościowym. Analiza tak pozyskanych danych może stanowić punkt wyjścia do podejmować kolejnych skutecznych działań marketingowych. Dzięki współczesnym osiągnięciom technologicznym (np. sieci społecznościowe, aplikacje mobilne) dotarcie do szerokiego grona odbiorców programów lojalnościowych jest niezwykle proste i przekłada się dodatkowe zwiększenie skuteczności tego typu narzędzi marketingowych. Z perspektywy klienta indywidualnego, program motywacyjny to okazja do uzyskania wielu wartościowych gratyfikacji. Najbardziej oddani marce klienci otrzymują atrakcyjne prezenty lub zniżki na kolejne zakupy. Z kolei jeśli chodzi o programy lojalnościowe dla firm, jedną z ich cech charakterystycznych są niematerialne benefity (np. przynależność do elitarnej grupy przedsiębiorców, dostęp do wiedzy, udział w szkoleniach czy wyjazdach). Tego typu profity szczególnie wzmacniają więzi biznesowe między przedsiębiorcami i wpływają na polepszenie wizerunku firmy w relacjach poziomych. Programy motywacyjne to też idealna okazja do promocji poszczególnych grup produktów (np. takich, których przedsiębiorca pragnie pozbyć się z magazynu) czy też nowych, wcześniej nieznanych odbiorcom usług.

 

Cechy skutecznego systemu lojalnościowego?

 

Dobrze skonstruowany program lojalnościowy powinien charakteryzować się kilkoma cechami. Organizacja programu powinna być przede wszystkim dopasowana do konkretnego segmentu rynku i uwzględniać jego indywidualne cechy. Inny program lojalnościowy sprawdzi się w przedsiębiorstwach usługowych z branży fitness, inny na stacjach benzynowych, a jeszcze inaczej powinien wyglądać skuteczny i „szyty na miarę” program b2b. Warto, aby program wyróżniał się na tle konkurencji, np. oferując dotąd nieznany rodzaj gratyfikacji czy też wprowadzając dodatkowe elementy edukacyjne. Program motywacyjny powinien też cechować się jasnymi, przejrzystymi regułami, a jego wdrożenie należy poprzedzić szczegółowa analizą działania przedsiębiorstwa. Jednym z kluczowych aspektów sprawnego systemu motywacyjnego jest ponadto sposób rejestracji, który powinien być prosty i sprawny, tak, aby nie zniechęcić potencjalnego odbiorcy. Jest to istotne zwłaszcza w programach typu b2c, w których zbyt wiele formalności może zwyczajnie odstraszyć potencjalnych użytkowników. Innym istotnym elementem skutecznego programu jest wprowadzenie atrakcyjnej i dwukierunkowej komunikacji, która dodatkowo pogłębi więź z odbiorcami.

 

Profesjonalna obsługa systemów lojalnościowych

 

Stworzenie i obsługę programu lojalnościowego warto powierzyć profesjonalnemu podmiotowi, który od podstaw zbuduje skuteczną strategie programu, w tym m.in. przeprowadzi analizę procesu sprzedaży funkcjonującego w danej firmie, opracuje niezbędne mechanizmy czy też zaprojektuje aplikacje lojalnościowe dostosowane do konkretnej sytuacji i modelu biznesowego firmy. Innego podejścia będą wymagały programy b2b, innego zaś programy b2c. Warto pamiętać o tym, że właściwie każda sprzedaż produktów czy też usług może zostać zwiększona przy pomocy programu lojalnościowego. Najlepsze programy lojalnościowe to gwarancja długotrwałych efektów biznesowych i jedyna w swoim rodzaju promocja firmy na rynku. Zdecydowanie warto zainwestować w to skuteczne narzędzie marketingowe, które w dobie nieustannie rosnącej konkurencji pozwoli wyróżnić się na tle innych uczestników rynku.

Posłuchaj wywiadu

Kiedy warto zainwestować w program lojalnościowy?

Przeczytaj również: