Program lojalnościowy dla firm

Program lojalnościowy dla firm

Programy lojalnościowe to bardzo często wykorzystywane narzędzie marketingowe, mające na celu podtrzymanie więzi z klientami czy też zainteresowanie produktami lub usługami danej marki nowych, potencjalnych klientów. O skuteczności tego typu rozwiązań w osiągnięciu celów biznesowych, w tym maksymalizacji zysków, przekonało się już wielu przedsiębiorców z różnorodnych branży. No ale czym tak naprawdę są programy lojalnościowe dla firm i jakie korzyści przynoszą?

Czym są programy lojalnościowe dla firm?

Programy lojalnościowe i motywacyjne stosowane są zarówno w relacjach b2c, czyli z klientem indywidualnym, jak i w relacjach b2b, czyli w odniesieniu do klienta biznesowego. Programy motywacyjne mogą przy tym przybierać najróżniejsze formy i wiązać się z różnorodnymi gratyfikacjami dla ich odbiorców. Z perspektywy beneficjentów programów lojalnościowych (zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych) są one okazją do uzyskania licznych korzyści w zamian za lojalność wobec konkretnej marki oraz długotrwałe korzystanie z jej usług czy też nabywanie produkowanych przez nią produktów. Korzyści dla odbiorców programów lojalnościowych mogą przybierać zarówno postać rzeczową (np. w postaci  prezentów czy zniżek na kolejne zakupy), jak też inne formy (np. szkolenia, wyjazdy). Dobrze skonstruowany program lojalnościowy z pewnością przyciągnie nowych odbiorców i zatrzyma przy marce dotychczasowych klientów. Programy lojalnościowe mogą też pomóc w promocji konkretnych typów produktów lub grup produktów lub wypromować wcześniej mało popularne na danym rynku usługi.

programy lojalnościowe dla firm

Programy lojalnościowe dla firm: korzyści

 

Jak już wspomniano, jeśli chodzi o odbiorców programów lojalnościowych można je podzielić na programy lojalnościowe dla klientów indywidualnych lub programy b2b (dla klientów biznesowych). O ile pierwszy rodzaj raczej nie budzi wątpliwości, tak programy lojalnościowe dla firm bywają mniej znane. Odbiorcami programów b2b są, jak sama nazwa wskazuje, inne podmioty biznesowe. Takie programy motywacyjne pozwalają budować i umacniać relacje marketingowe między przedsiębiorstwem wytwarzającym dobra lub usługi a pośrednikami sprzedaży, dystrybutorami, hurtownikami, przedstawicielami handlowymi czy też doradcami. Funkcjonowanie programów lojalnościowych w relacjach biznesowych oparte jest nie tylko na nagrodach rzeczowych, ale również - co nawet istotniejsze z biznesowego punktu widzenia – na gratyfikacjach niematerialnych, takich jak przynależność do elitarnej, zamkniętej grupy przedsiębiorców, dostęp do wiedzy lub udział w różnorodnych szkoleniach, wyjazdach czy eventach organizowanych dla lojalnych partnerów biznesowych. Stosowanie programów lojalnościowych b2b wpływa na wzmocnienie wzajemnych więzi handlowych i promuje wizerunek firmy. Budowę programu lojalnościowego dla firm warto powierzyć doświadczonemu podmiotowi, który, biorąc pod uwagę specyfikę działania konkretnego przedsiębiorstwa, stworzy skuteczny optymalny i skuteczny program. Budowanie lojalności w kanale b2b jest niezmiernie istotne z punktu widzenia biznesowego, gdyż zaufani pośrednicy czy dystrybutorzy odgrywają bardzo ważną rolę w procesie sprzedaży, a bez nich nawet najbardziej przemyślana kampania reklamowa może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.


Budowa programu lojalnościowego

 

Skuteczność programu lojalnościowego dla firm zależy od kilku aspektów. Wdrażając program motywacyjny należy pamiętać, aby został on dopasowany do konkretnej branży, a kolejne etapy jego wprowadzania w życie należy szczegółowo zaplanować. Program motywacyjny dla klienta biznesowego różni się nieco od tego, stworzonego na potrzeby klienta indywidualnego. W tym kontekście warto zwłaszcza wskazać na wachlarz benefitów. Programy skierowane do firm poza profitami rzeczowymi powinny opierać się też o atrakcyjne korzyści niematerialne, które w znacznie większym stopniu wzmacniają więzi między partnerami biznesowymi. Najlepsze programy lojalnościowe dla firm charakteryzują się idealnym dopasowaniem do konkretnej gałęzi rynku oraz branży. Podejmując decyzję o wdrożenie programu warto skorzystać z usług firmy, która w sposób profesjonalny i kompleksowy przygotuje jego obsługę, dopasowując poszczególne elementy do wymogów konkretnej działalności oraz grupy docelowej.

Posłuchaj wywiadu

Kiedy warto zainwestować w program lojalnościowy?

Przeczytaj również: