Programy lojalnościowe przykłady

Jakie typy klienta możemy wyróżnić w programach lojalnościowych?

 

Różnego rodzaju programy lojalnościowe to dziś bardzo popularne narzędzie marketingowe w wielu branżach. Programy motywacyjne możemy dzisiaj spotkać zarówno w branży handlowej, jak i usługowej. Powszechny dostęp do najnowszych technologii, np. aplikacje lojalnościowe, sprawia, że obsługa programów lojalnościowych jest dzisiaj naprawdę łatwa i przyjemna. Niezwykle istotne jest jednak, aby system lojalnościowy został dostosowany do konkretnej branży oraz celów indywidualnych celów biznesowych firmy. Poniżej przykłady programów lojalnościowych jakie nasza firma może skonstruować.

 

Programy lojalnościowe przykłady: dla klientów

 

Jeśli zależy nam na zdobyciu jak największej liczby klientów, wtedy dobrym rozwiązaniem może okazać się wprowadzenie tradycyjnego programu polegającego na zbieraniu punktów. Taki program nie posiada najczęściej żadnej bariery wejścia, co stanowi jego niezaprzeczalny atut. Z kolei, jeśli chcemy premiować jedynie najwierniejszych klientów, dobrym rozwiązaniem może okazać się program typu VIP, dzięki któremu możliwe jest pogłębienie relacji z najlepszym klientami i jednocześnie wniesienie tej relacji na zupełnie inny poziom. Nie można zapominać o tym, że początkowe zainteresowanie odbiorców danym programem motywacyjnym to tylko początek sukcesu. Sztuką jest nieustanne podtrzymywanie pozytywnych więzi z klientami oraz odbiorcami naszych usług przez długi czas. Najlepsze programy motywacyjne charakteryzują się tym, że potrafią skoncentrować uwagę i rozbudzać ciekawość swoich klientów przez wiele lat, wykorzystując do tego do wiele różnorodnych narzędzi oraz form gratyfikacji. Dobrze działające programy to wielowymiarowe korzyści nie tylko dla samych firm, ale i dla odbiorców programów. Jeśli chodzi o adresatów programów lojalnościowych, można ich podzielić na dwie podstawowe grupy: klienta indywidualnego oraz klienta biznesowego (programy b2b). 

Program lojalnościowy przykłady

Programy b2c, czyli w relacji z klientem indywidualnym

 

Programy lojalnościowe skierowane do klientów indywidualnych otaczają nas ze wszystkich stron. Spotykamy się z nimi zarówno w sieciach handlowych z branży spożywczej, kosmetycznej czy odzieżowej, jak i w branży usługowej (np. salony fryzjerskie czy też siłownie). Jedną z najpopularniejszych form programu motywacyjnego skierowanego do klienta indywidualnego jest gromadzenie punktów za zakupy, które można następnie wymienić na liczne gratyfikacje. Innym przykładem programu motywacyjnego w relacji b2c jest program typu cash back, który cieszy się bardzo dużą popularnością i polega na tym, że klient w zamian za wydanie sumy pieniędzy w danym sklepie otrzymuje zniżkę no kolejne zakupy. Programy skierowane do klienta indywidualnego pozwalają osiągnąć wielowymiarowe korzyści biznesowe. Poza zwiększeniem rozpoznawalności marki oraz maksymalizacją zysków możliwe jest także wypromowanie konkretnej grupy produktów lub nowych usług, dopiero wprowadzanych na rynek. Konstruując programy lojalnościowe i motywacyjne skierowany do klienta indywidualnego nie można zapominać o tym, że taki odbiorca ma swoje preferencje, które mogą ulegać zmianie nawet w krótkim czasie, dlatego dobre programy motywacyjne powinny na bieżąco reagować na potrzeby swoich klientów oraz zmiany w trendach funkcjonujących na poszczególnych rynkach dóbr i usług.

 

Programy lojalnościowe b2b

 

Beneficjentami programów lojalnościowych typu b2b są inne podmioty biznesowe. Program lojalnościowy skierowany do firm pozwala budować relacje marketingowe między pośrednikami sprzedaży, hurtownikami, dystrybutorami czy też innymi partnerami biznesowymi. O ile w programach typu b2c najpopularniejsze są gratyfikacje materialne, tak w programach skierowanych do klienta biznesowego szczególnego znaczenia nabierają benefity niematerialne, takie jak przynależność do prestiżowej grupy, dostęp do wiedzy specjalnej lub udział w różnorodnych eventach, szkoleniach czy wyjazdach organizowanych dla lojalnych partnerów biznesowych. Programy lojalnościowe dla firm wzmacniają wzajemne więzi biznesowe, a budowanie lojalności w kanale b2b jest nie do przecenienia, bowiem zaufani partnerzy biznesowi (np. dystrybutorzy, pośrednicy handlowi) odgrywają bardzo ważną rolę w całym procesie sprzedaży. Obsługa programów lojalnościowych to wieloetapowa praca, którą najlepiej powierzyć profesjonalnej firmie, która zajmie się nią w sposób kompleksowy, dopasowując poszczególne elementy do wymogów konkretnej działalności oraz grupy docelowej. Najlepsze programy lojalnościowe charakteryzują się idealnym dopasowaniem do wybranej gałęzi rynku oraz branży i przynoszą długotrwałe korzyści.

Posłuchaj wywiadu

Kiedy warto zainwestować w program lojalnościowy?

Przeczytaj również: