Czy lojalność konsumencka sprawdzi się w czasach wysokiej inflacji?

Dwucyfrowa inflacja, szybko rosnące stopy procentowe i kryzys gospodarczy przekroczyły próg obaw i pesymistycznych wizji, stały się smutną rzeczywistością. Polacy zaczynają się zastanawiać, jak sprostać wciąż zwyżkującym cenom. Prośbami o podwyżki, prace dorywcze i nadgodziny starają się zabezpieczyć siebie i bliskich przed konsekwencjami inflacji. Szukają oszczędności, częściej niż dotychczas wypatrują promocji i okazji, z rozwagą wydają pieniądze.

Listen to "| Łukasz Wołek| Czy programy lojalnościowe działają?" on Spreaker.


Zmiany, które zachodzą w gospodarce rynkowej, co oczywiste, dosięgnęły również przedsiębiorców. Muszą stawić czoło zarówno inflacji, jak i oczekiwaniom i nadziejom nabywców. Odpowiedzią na potrzeby konsumentów i usługodawców mogą okazać się programy lojalnościowe, które można dostosować do nowych sytuacji, a ten niezwykle trudny ekonomicznie stan rzeczy wykorzystać do budowania lepszych relacji z klientem. Przyjrzyjmy się zatem, jak i dlaczego programy lojalnościowe mogą złagodzić skutki postępującej inflacji?

Budują wartość

Konsumenci aktywnie poszukują marek, które są autentyczne i angażują swoich klientów. Ma to znaczenie zwłaszcza w czasach kryzysu, gdy zmuszeni sytuacją ponownie ustalają priorytety, weryfikują swoją postawę jako nabywcy, częściej spoglądają na ceny. Aby dostosować się do rynkowych okoliczności i wymagań, konsument zada sobie wiele trudu, by wybrać markę, która go nie zawiedzie. Firmy powinny mieć zatem na uwadze wzajemną interakcję, czyli także swoją lojalność wobec klientów, proponując im, poza produktem, wartości, które są szczególnie ważne w warunkach kryzysowych (np.uznanie, zrozumienie). Lojalność konsumencka to jeden ze sposobów na stworzenie silnego gruntu pod efektywny marketing - teraz i na przyszłość.

Wypełnij brief online

Zmniejszają stres

Konsumenci dokonują teraz szczególnie trudnych wyborów ekonomicznych, więc oceniają firmy na podstawie tego, co może dany podmiot zaoferować im dodatkowo. Ich główną potrzebą jest zapewnienie sobie bezpieczeństwa, a przynależność do grupy realnie wpływa na radzenie sobie z wymagającymi sytuacjami. Jeśli oferta programu lojalnościowego sprawi, że nasi klienci odczują wsparcie, wyższą jakość życia dzięki przynależności do projektu, który proponujemy, mamy niepowtarzalną szansę na trwałe zbudowanie społeczności wiernej marce. Potrzebujemy mądrych i kreatywnych liderów, którzy potrafią poprzez program lojalnościowy znaleźć drogę do osiągnięcia wspólnego celu w warunkach równie trudnych dla obu stron.

Podkreślają lojalność

Konsumenci szukają sygnałów, że Twoja marka dba o swoich klientów. Jest to dla nich istotne, gdyż wiele osób nie nadąża za modyfikacjami szybko zmieniającego się rynku. Głównie dotyczy to cen i warunków zakupu. Klienci chcą być na bieżąco, zwłaszcza w kwestiach związanych z codziennymi zakupami czy dodatkowymi rabatami, które odciążają domowy budżet.

Wspierają klienta

Inflacja i osłabienie gospodarki sprawiają, że coraz więcej klientów bacznie przygląda się rachunkom i ogranicza wszystkie niepotrzebne wydatki. Przeciętny konsument coraz częściej poddaje swoje finanse wnikliwej analizie. Przed markami stoi trudne zadanie. Muszą zaproponować klientom program, który nie traktuje ich jedynie jako możliwe źródło zysku. Taki, który doceni indywidualizm i oczekiwania nabywcy. Zniżki i promocje są dla konsumentów szansą na sprostanie potrzebom domowego budżetu. Przychylnie patrzą na udział w akcjach lojalnościowych firm, które rozumieją sytuację, w jakiej znalazły się obie strony.

Nagradzają

Podwyżki cen sprawiły, że ludzie przebierają w ofertach. Wybrane zostaną te, które są najkorzystniejsze i te, które oferują dodatkową wartość. Konsumenci lubią otrzymywać nagrody i prezenty, jednak prym wiodą benefity finansowe. Wszelkiego rodzaju zniżki i rabaty przy obecnej sytuacji gospodarczej będą dużą zachętą. To dobra podstawa do stworzenia programu, który nagrodzi lojalnych konsumentów właśnie takimi bonusami.

Zapewniają komunikację

Kluczem do zwiększenia lojalności konsumenta jest zapewnienie mu złagodzenia obaw związanych z inflacją. Niezbędna będzie wiedza o konsumencie i skuteczna komunikacja. Planując działania lojalnościowe, pamiętajmy, że okres inflacji wymaga od firm spersonalizowanych ofert i dbałości o klientów na różnych płaszczyznach. To dobry czas, aby komunikować się z nimi bardziej personalnie, udzielać porad, oferując konkretne rozwiązania, które ułatwią im życie w kryzysie.

Przez ostatnie dwa lata walczyliśmy z pandemią i jej skutkami. Przydatne okazały się programy lojalnościowe, które na nowo przekonały konsumentów do zakupów stacjonarnych. Ustabilizowanie sytuacji epidemicznej nie zakończyło jednak kłopotów finansowych przedsiębiorców i gospodarstw domowych. Wraz z konfliktem zbrojnym na Ukrainie pojawił się nowy wróg – inflacja. Czy program lojalnościowy pomoże po raz kolejny? Obecnie ludzie szukają namacalnych, znaczących rozwiązań, które pomogą im zaoszczędzić pieniądze i dokonać tańszych zakupów. Potrzeby klienta po raz kolejny ulegają modyfikacji. Czy lojalność konsumencka przetrwa tak gwałtowne zmiany i turbulencje w gospodarce? Program lojalnościowy nie stanie się odpowiedzią na wszystkie bolączki związane z szalejącą inflacją, ale może stać się szansą porozumienia między firmą a nabywcą. Czasami tak niewiele robi dużą różnicę.

 

Posłuchaj wywiadu

Kiedy warto zainwestować w program lojalnościowy?

Przeczytaj również:

Webinar lojalnościowy
x