Dedykowany mechanizm programu lojalnościowego B2B i jego możliwości

 

Listen to "| Łukasz Wołek| Czy programy lojalnościowe działają?" on Spreaker.

 

Rok 2020 nie należy do najłatwiejszych. Świat zmaga się z pandemią COVID-19, a marketerzy poświęcają swój czas na opracowanie działań, które pozwolą im zatrzymać dotychczasowego klienta na jak najdłuższy czas lub pozyskać nowego. W tym momencie i w tych okolicznościach jednym ze skuteczniejszych sprzymierzeńców w realizacji owego celu staje się program lojalnościowy.

Wypełnij brief online

Czy na pewno? Spójrzmy na dwie analizy. Pierwsza, przeprowadzona przez Amerykanów z firmy Bond, wykazała, że aż dla 81% konsumentów programy lojalnościowe zwiększają prawdopodobieństwo kontynuowania interakcji z daną marką. Druga zaś, zrealizowana przez Invesp, potwierdza, że 69% konsumentów akceptuje obecność nagród lub programów lojalnościowych i ich wpływ na dokonywane przez nich decyzje zakupowe. Czego chcieć więcej, a zarazem dlaczego na rynku jest tak niewiele programów przynoszących sukces organizatorowi? Po pierwsze: badania przeprowadzone przez krakowską agencję Abanana wykazały, że ponad 80% uczestników programów lojalnościowych bierze udział w więcej niż trzech podobnych aktywnościach sprzedażowych prowadzonych przez konkurujące ze sobą firmy. Po drugie: kluczem do sukcesu lub drogą wprost do porażki jest fundament każdego programu, czyli jego mechanizm.

Top 10 funkcjonalności

Program lojalnościowy, o czym wspominaliśmy w artykule Kiedy dział handlowy może pokochać marketing? na łamach poprzedniego wydania Marketingu w Praktyce, powinien być: prosty, przewidywalny, sprawny, motywujący, stymulujący, atrakcyjny, zintegrowany. Jak w takim razie skonstruować cały mechanizm projektu i które funkcjonalności tworzące program pozwolą nie tylko zatrzymać obecnych klientów, ale i pozyskać nowych, zwiększyć przychody, stworzyć przewagę konkurencyjną, a ostatecznie – co niezwykle istotne – zmniejszyć koszty sprzedaży i marketingu? Są to:

Dlaczego te wszystkie funkcjonalności i wymienione powyżej cechy programu lojalnościowego są obecnie tak niezwykle istotne? Ponieważ dziś, co pokazują dane przywołane na początku tekstu, firmy nie toczą aż tak zaciętej rywalizacji o to, żeby klienci dołączyli do ich programów. Na ogół konsument zgłasza się sam, jeśli tylko wie o istnieniu programu. Prawdziwe współzawodnictwo odbywa się dopiero na etapie powyższych czynników, które decydują o tym, czy realnie będziemy mieć dużą liczbę uczestników i oczekiwanych zakupów. Lojalny, profesjonalnie prowadzony uczestnik programu pomoże nam zrealizować zakładane cele z solidną nawiązką. Dlatego pamiętajmy, żeby program lojalnościowy konstruować rozsądnie, w sposób prosty i zrozumiały dla każdego. Wybierajmy tylko te funkcjonalności, które rzeczywiście ułatwią uczestnikowi obecność i poruszanie się po programie.

Łukasz Wołek oraz Tomasz Skrabalak dla Marketingu w Praktyce

Posłuchaj wywiadu

Kiedy warto zainwestować w program lojalnościowy?

Przeczytaj również: