Rynek beauty to potężna maszyna zawsze gotowa poprawić nasz wygląd zewnętrzny i samoocenę, leczyć kompleksy, spowolnić czas. Tym samym konkurencji przybywa, a konsumenci mają coraz większy wybór form szeroko pojętego dbania o siebie. Kosmetyki, uwielbiane zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn sprawdzają się idealnie jako prezent czy darmowy upominek. Nic dziwnego, że ten segment handlu jest wyjątkowo oblegany i szeroko wykorzystywany w programach benefitowych. Należy się wyróżnić i zaoferować klientom coś extra. Z pomocą dla branży beauty przychodzą programy lojalnościowe.
Listen to "| Łukasz Wołek| Czy programy lojalnościowe działają?" on Spreaker.
Daj się poznać
Wysoka częstotliwość zakupów i (niejednokrotnie) niska wartość paragonu determinuje przedsiębiorców do tworzenia programów lojalnościowych opartych na generowaniu długoterminowego zaangażowania konsumenckiego. Daje to możliwość testowania produktów z wyższej półki cenowej, a tym samym poznania szerokiego asortymentu marki. Gdy inne branże opierają się na kuponach lub rabatach, sektor beauty może skupić się na fizycznych aspektach produktów i zaoferować próbki lub pełnowartościowe kosmetyki.
Atrakcyjność takiej formy nagrody polega na natychmiastowej gratyfikacji, klient bowiem z przyjemnością zaakceptuje darmową szminkę wśród swoich zakupów. Próbka perfum lub maseczka do twarzy jako powitanie w gronie lojalnych konsumentów również jest odpowiednia. Takie doświadczenia zwiększają apetyt na kolejne zakupy i zachęcają konsumentów do wydawania większej sumy pieniędzy w celu otrzymania cenniejszych bonusów.
Połączenie świata online i offline
Metoda omnichannel sprawdza się w branży kosmetycznej nadzwyczaj dobrze. Obecność programu online zwiększa zaangażowanie zarówno w sklepie offline, jak i w sklepach internetowych. Wygenerowane w ten sposób przychody nie są jedyną korzyścią. Program lojalnościowy wpływa również na rozpoznawalność marki, która w ten sposób tworzy grono wiernych odbiorców śledzących nie tylko nowe trendy kosmetyczne, ale przede wszystkim nowości, które pojawiają się w sklepie.
Komunikacja w sektorze beauty
Programy lojalnościowe mogą pomóc w zbieraniu informacji, które doskonale sprawdzą się przy personalizacji ofert. Dzięki zachęcaniu do quizów i ankiet marka może polepszyć komunikację marketingową prowadzoną drogą e-mailową. Ten kanał dodatkowo umożliwi rekomendację produktów, dobranych dzięki wcześniejszej personalizacji. Programy lojalnościowe mogą funkcjonować na różne sposoby, w zależności od celów i wskaźników KPI marki. Formy punktowe, dobrze znane nam z tradycyjnie prowadzonej lojalności, są szybkie, łatwe w użyciu i pomagają w identyfikacji klientów. Wielopoziomowe programy lojalnościowe wiążą się natomiast z korzyściami, które stopniowo zwiększają swoją wartość. Im wyższy poziom, tym lepsze efekty, bogatsze doświadczenie marki i bardziej ekskluzywne propozycje dla konsumentów.
Społeczność beauty
Aby program lojalnościowy odniósł sukces, należy popatrzeć na niego przede wszystkim z perspektywy konsumenta, aby wychwycić jego potrzeby i preferencje. O mobilnych aplikacjach nie będziemy się wypowiadać, bo dla wielu branż (również w segmencie beauty) to podstawa. Kwestią wartą odnotowania są elementy społecznościowe stosowane w programach lojalnościowych. Podkreślenie wspólnych pasji, zainteresowań, tych samych potrzeb buduje relacje z konsumentem. Benefity, które się zaproponuje, będą miały większe znaczenie i wartość marketingową. Obdarowanie klientów nagrodą, gdy najmniej się tego spodziewają, to pewny, dobry sposób na zdobycie ich przychylności, a nawet serc. Jednym z przykładów są prezenty urodzinowe: dodatkowe punkty czy drobny upominek przy kolejnych zakupach będą dobrym budulcem solidnej relacji konsumenckiej, zwłaszcza w branży beauty.
Case study - Lancôme
Międzynarodowa marka kosmetyczna Lancôme w programie lojalnościowym zachęciła swoich konsumentów do działań niezwiązanych z zakupami. Lancôme oferuje ogromną liczbę aktywności, zaczynając od recenzji po oglądanie filmików produktowych. W ten sposób marka angażuje konsumentów poza cyklem zakupowym. Następnym, ważnym walorem ich programu lojalnościowego jest ogromny wybór nagród (od kosmetyków po tła pulpitu). Jako marka ekskluzywna w swojej ofercie ma również luksusowe zestawy empiryczne, które obejmują między innymi konsultację z kosmetologiem. Całość działań Lancôme jest niezwykle spójna z celami marketingowymi firmy, jak i z jej wizerunkiem. Dzięki temu klient Lancôme czuje się wyjątkowo - zyskuje produkty i przewodnika w świecie beauty.
Lojalność konsumencka ma szerokie zastosowanie. W branży beauty zaangażowanie nabywców odgrywa szczególnie ważną rolę, od czasów starożytnych bowiem dostosowujemy się do obowiązującego kanonu urody. Jesteśmy zatem otwarci na propozycje tego rynku, rynku, na którym jest już bardzo ciasno. Uzyskanie przewagi nad konkurencją wydaje się trudnym zadaniem. Jednym ze sposobów, aby wyróżnić się w tłumie innych ofert, jest zaangażowanie konsumenta w zdobywanie punktów, realizowane w atrakcyjny dla konsumenta sposób. Przykład? Program lojalnościowy! ;)