Czym są programy lojalnościowe i jakie korzyści mogą przynieść Twojej firmie?

Różnego rodzaju programy lojalnościowe stanowią w dzisiejszych czasach popularny element marketingu, który może przynieść wiele korzyści firmom właściwie z każdej branży. Z kolei użytkownicy takich programów otrzymują różnorodne gratyfikacje w zamian za wierność danej marce, co pozwala na zbudowanie jeszcze silniejszej więzi z przedsiębiorstwem.

Czym są programy lojalnościowe?

Programy lojalnościowe to jedno z popularniejszych działań marketingowych mających na celu budowanie i podtrzymywanie pozytywnych więzi firm klientami. Dzięki programom lojalnościowym możliwe jest skuteczniejsze i szybsze osiągnięcie różnorodnych celów biznesowych, w tym między innymi maksymalizacja zysków przedsiębiorstwa. Z perspektywy podmiotów korzystających z takich programów jest to okazja do uzyskania gratyfikacji za lojalność wobec marki i długotrwałe korzystanie z jej usług i produktów. Korzyści dla odbiorców programów lojalnościowych mogą przybierać zarówno postać rzeczową (np. różnego rodzaju prezenty czy zniżki), jak też inne formy (np. różnego rodzaju szkolenia czy też nagrody w postaci statuetek). Z kolei dla firmy, poza korzyściami materialnymi, istotne jest także zwiększenie rozpoznawalności marki, co docelowo również przekłada się na poszerzenie grona odbiorców, a to z kolei generuje wzrost zysku. Programy motywacyjne pomagają też wypromować poszczególne grupy produktów (np. takie, których przedsiębiorca pragnie pozbyć się z magazynu) czy też nowe, wcześniej nieznane odbiorcom usługi.

programy lojalnościowe

Programy lojalnościowe: przykłady i korzyści

Robiąc codzienne zakupy w supermarketach i dyskontach nietrudno natknąć się na różnego rodzaju akcje promocyjne czy też programy lojalnościowe. Wielu z nas korzysta na co dzień z kart lojalnościowych czy też kart stałego klienta, które oferują wiele korzyści i generują często niemałe oszczędności, zwłaszcza tym najbardziej oddanym marce klientom. Jedna z najczęściej spotykanych form programów lojalnościowych polega na gromadzeniu przez użytkowników punktów, które następnie można wymienić na konkretną gratyfikację w postaci prezentu bądź zniżki na kolejne zakupy. Do gromadzenia punktów wykorzystywane są najczęściej specjalne karty lub aplikacje lojalnościowe. Inwestycja w dobrze skonstruowane programy lojalnościowe i motywacyjne pozwala firmie na lepsze poznanie potrzeb klientów, co z kolei umożliwia dostosowanie oferty do konkretnych i realnych potrzeb odbiorców danych programów lojalnościowych, a to z kolei pomaga wygenerować jeszcze większy zysk. Dzięki przemyślanemu programowi lojalnościowemu możliwe jest również uzyskanie takich korzyści jak na przykład zmniejszenie ilości składanych reklamacji, co dotyczy zwłaszcza firm z branży usługowej. Programy lojalnościowe umożliwiają też między innymi prowadzenie działań edukacyjnych, co dodatkowo wzmacnia pozytywny wizerunek marki i wyróżnia go spośród konkurencji. Jak widać, programy lojalnościowe oddziałują w szeroki sposób, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia lojalności klientów, która z kolei przekłada się na zyski. Umożliwiają one ponadto bieżące mierzenie efektów podejmowanych działań sprzedażowych i odpowiednie reagowanie na nie, tak, aby kolejne podejmowane działania przynosiły jeszcze większe korzyści.

Jakie są etapy wdrażania programu lojalnościowego?

Aby program lojalnościowy przyniósł oczekiwane zyski biznesowe, należy pieczołowicie zaplanować jego wdrożenie. Programy motywacyjne powinny zostać dopasowane do konkretnej branży i rodzaju działalności firmy. Inny program sprawdzi się w przedsiębiorstwach produkcyjnych, inny w sklepach prowadzących sprzedaż, inny zaś w branży usługowej. Innego podejścia będą wymagały programy lojalnościowe b2b, innego zaś programy b2c. Warto, aby obsługa programów lojalnościowych została powierzona podmiotowi specjalizującemu się w tego typu usługach, który przeprowadzi analizę procesu sprzedaży funkcjonującego w konkretnej firmie, opracuje odpowiednie mechanizmy (np. na podstawie analizy programów konkurencyjnych), przeprowadzi odpowiednie konsultacje, opracuje dokumentację programu, a wreszcie stworzy makietę strony internetowej czy zaprojektuje aplikację mobilną, słowem wykona wszystkie czynności służące wdrożeniu programu lojalnościowego „szytego na miarę”. Właściwie każda sprzedaż produktów czy też usług może zostać zwiększona przy pomocy programu lojalnościowego, a najlepsze programy lojalnościowe pozwalają szybko osiągnąć zamierzone efekty biznesowe. Nie ma wątpliwości co do tego, że programy lojalnościowe i motywacyjne to nieodzowny element marketingu w dobie dużej konkurencji na rynku i szybko zmieniającej się rzeczywistości.

Posłuchaj wywiadu

Kiedy warto zainwestować w program lojalnościowy?

Przeczytaj również: